Seks bud til foreldre

Strever du ekstra som forelder nå i disse koronatider? Da er du i samme båt som de fleste foreldre. Dette er en uvanlig tid for oss alle, hvor vi må leve tettere innpå hverandre enn vanlig. Dette byr naturligvis på ekstra utfordringer både for store og små. I den anledning har vi laget 6 bud til dere foreldre.

1. Sett deg et mål om å være god nok

 Det aller første budet handler om å senke kravene og forventninger, både til seg selv og til barna. Dette er ikke tiden hvor vi skal være perfekte foreldre. Ikke lag for mange og store planer for dagen, og ikke vær opptatt av at hjemmet skal se plettfritt ut. Det holder å komme seg levende gjennom dagen med skolearbeid, noe lek, hjemmekontor og de vanlige rutinene. Målet må være å holde skuta flytende, og tenke at dette er mer enn godt nok.

2. Prøv å forstå vanskelig oppførsel

Klikk for stort bilde

Barn vil sutre når de kjeder seg og er mindre aktive. Barn vil reagere med sinne og frustrasjon, når det blir satt uvanlige grenser som at de ikke får leke med vennene sine. Barn vil reagere med redsel, når de hører at koronaviruset er farlig og kan gjøre noen alvorlig syke. Å være sutrete, sint, frustrert eller redd kan ses på som vanskelig oppførsel. Vi vet derimot at det er aldri barnas første valg å oppføre seg vanskelig. Så forsøk å forstå barnas oppførsel som at de ikke er vanskelige, men at de har det vanskelig inni seg.

3. Ikke gå i krig med barnet ditt

Det er lett å gå i krig mot et barn som oppfører seg vanskelig. Det er lett å bli like sint eller irritert tilbake. Vi vet likevel at barn som har det vanskelig inni seg ikke trenger dette. Faktisk kan en slik respons fra foreldre gjøre situasjonen verre for barnet, ved at de kan bli enda mer sinte, triste eller redde. Barna trenger derfor foreldre som er rolige og trygge sammen med dem, selv om de har det vanskelig.

4. Si unnskyld

Klikk for stort bilde

Det er helt naturlig og normalt at vi ikke alltid klarer å være rolige og trygge sammen med barnet. Vi har kanskje ropt eller skreket til barnet. Kanskje har vi havnet i en krangel som endte med gråt eller raseriutbrudd. Vit da at dette gjelder for de aller fleste foreldre, og kanskje spesielt nå i denne tiden. Vit også at det går an å reparere det dumme som skjedde mellom deg og barnet ditt. Dette gjør du med å si unnskyld til barnet ditt, og med å forsøke å bli gode venner igjen.  

5. Ta deg pauser

Det kan være at vi føler oss ekstra slitne som foreldre nå. Vi kan se for oss at vi raskere kommer til et batterinivå som lyser rødt. Når vi er slitne, så er det vanskelig å være rolige og trygge foreldre. Det er derfor lurt at vi prøver å lade opp batteriet innimellom. Ta deg en pause, hvor du gjør det du liker å gjøre og som krever lite energi av deg. Gå en tur ut og trekk frisk luft, bak noe godt, lytt til god musikk, ring en venn, les en bok eller ta en kaffe ute i sola på balkongen. Hvis dere er to voksne hjemme, så vil det være viktig å gi hverandre tid til pauser. Om du er alene og barnet er hjemme, så kan du la barnet sitte disse minuttene med egne aktiviteter. Om dette blir tid foran ipaden eller tv-en, så har ikke barna noe vondt av det.

6. Minn deg selv på at dette har en slutt

Klikk for stort bilde

Det siste budet vil være å minne seg selv på at alt har en slutt, også situasjonen med koronaviruset. Vi vet ikke sluttdatoen ennå, men vi vet at den kommer. Smerten er ofte lettere å bære hvis vi vet at det finnes en sluttdato. Så forsøk å minn deg selv på at dette har en slutt, og at dette ikke vil vare evig. Som statsminister Erna Solberg sa i en pressekonferanse: «Det vil gå over, vi skal håndhilse på hverandre igjen og gi hverandre en god klem igjen. Den fine og normale hverdagen vil komme tilbake igjen.»

Ha en videre fin dag!
Hilse PSF Oslo


Close