Slik håndterer du en krise etter skade eller sykdom

■ Snakk med andre! Selv om det kan være vanskelig, er det bra å dele tanker, følelser og opplevelser med andre. Det kan være nødvendig å ta opp igjen deler av hendelsesforløpet om og om igjen. På den måten kan du bedre komme gjennom det som er vanskelig. Særlig nyttig kan det være å snakke med mennesker som har opplevd det samme eller lignende situasjoner. Ikke vær redd for å belaste andre mennesker rundt deg, de aller fleste ønsker å kunne være til hjelp.

■ Aktivitet er viktig. Forsøk å komme inn i en daglig rytme så raskt som mulig. Fysisk aktivitet er viktig for å få avreagert. Gjør ellers andre aktiviteter som du av erfaring vet vil hjelpe deg. For de fleste er det en fordel å komme i gang med skole eller arbeid så snart som mulig. Det kan være til hjelp ganske snart etter den kritiske hendelsen å oppsøke stedet og/eller mennesker som du forbinder med den kritiske hendelsen, gjerne sammen med noen du føler deg trygg på. Det vil kunne forebygge at du utvikler unngåelsesatferd og sterkere angst.

■ Vær spesielt forsiktig med bruk av alkohol i denne perioden.

■ Husk å spise som vanlig, og ha regelmessige leggetider, slik at du holder på den vanlige rytmen og får nok mat og nok søvn.

■ Prøv å ikke kjempe imot følelsene som kommer eller skjule dem for deg selv og andre.

Prøv å unngå dårlig samvittighet for å ikke tenke «nok» på det som har skjedd, eller for å reagere annerledes enn det du syns at du «burde». Du reagerer på DIN måte og det er det riktige for DEG.

Søk gjerne hjelp! Det er naturlig å ha plager i din situasjon, og de fleste plager avtar av seg selv med tiden. Men, vent ikke lenge hvis du har reaksjoner som du synes er vanskelige å forstå eller hvis du har sterke og langvarige plager. Ta kontakte med legen din, helsesøster eller andre som du tror kan gi hjelp/behandling i forhold til det som plager og uroer deg eller dine nærmeste.


Close